Privacyverklaring politiezone Zennevallei

Politiezone Zennevallei hecht groot belang aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en verwerkt de persoonsgegevens die haar verstrekt worden met de grootste zorg. Hieronder geven we graag meer uitleg hoe wij met de persoonlijke gegevens van de burgers omspringen. Dit doen we volgens de transparantieplicht binnen de privacywetgeving en in het bijzonder de Algemene gegevensverordening / General Data Protection Regulation (AVG / GDPR). Het privacybeleid van ons bestuur valt onder het algemeen gevoerde informatieveiligheidsbeleid van ons bestuur.

Tot wie kunt u zich wenden met vragen?

De politiezone Zennevallei [Pepingensesteenweg 250, 1600 Sint-Pieters-Leeuw] is de verwerkingsverantwoordelijke. De individuele inspecteur/hoofdinspecteur/commissaris/edm. die uw persoonsgegevens verwerkt, wordt - in de betekenis van de GDPR - niet beschouwd als verantwoordelijke.

Met vragen over het gevoerde privacybeleid en de genomen maatregelen kunt u terecht bij ons secretariaat via het e-mailadres info@politiezennevallei.be en/of bij onze functionaris voor de gegevensbescherming via het e-mailadres informatieveiligheid@politiezennevallei.be.

Voor welke doeleinden worden uw persoonsgegevens verwerkt?

Onze organisatie verwerkt uw persoonsgegevens om de opdrachten - zowel bestuurlijk als gerechtelijk - van de politiezone te kunnen uitvoeren. De politiezone Zennevallei valt voor de verwerking van persoonsgegevens voor "opsporing en onderzoek" onder de voorschriften van de Kaderwet van 17 juli 2018. Indien uw persoonsgegevens worden verwerkt voor andere doeleinden door onze politiezone zijn wij onderworpen aan de richtlijnen uit de algemene GDPR. De politiezone verwerkt uw gegevens niet voor commerciële doeleinden.

Welke personen of categorieën van personen kunnen uw gegevens "ontvangen" (inkijken, aanpassen, beheren)?

De personeelsleden van onze organisatie hebben toegang tot uw gegevens, voor zover zij die nodig hebben in de uitvoering van hun taken. Niet iedereen binnen de organisatie heeft toegang tot dezelfde informatie. Voor de uitvoer van bepaalde taken doet het bestuur beroep op "verwerkers". Dit zijn externe partijen die enkel in opdracht van de politiezone persoonsgegevens verwerken. Het bestuur stelt met deze verwerkers een "verwerkersovereenkomst" op, overeenkomstig de bepalingen van de GDPR/AVG.

Hoe worden uw persoonsgegevens ingezameld?

Wij kunnen rechtstreeks bij u de gegevens opvragen, of wij verkrijgen uw gegevens via andere overheden. Dit gebeurt in het kader van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992.

Hoe lang worden uw gegevens bewaard?

Uw gegevens worden bewaard zo lang als nodig is om de dienstverlening uit te voeren. Bepaalde gegevens zullen langer bewaard worden indien de archiefwetgeving ons hiertoe verplicht.

Wat zijn uw rechten?

Voor de persoonsgegevens die onze politiezone verwerkt over u in het kader van "voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid" heeft u het recht op informatie en inzage tot uw persoonsgegevens. Hiervoor kunt u de korpschef en/of de interne DPO contacteren.

De politiezone Zennevallei houdt tevens volgende documenten bij:

  • een lijst van de bevoegde politiemedewerkers die toegang hebben tot de persoonsgegevens
  • een register van verwerkingsactiviteiten
  • logbestanden van gebruikte databanken
  • een register van inbreuken.

Verder heeft u het recht op:

  • informatie of en hoe uw persoonsgegevens worden verwerkt
  • inzage in de persoonsgegevens
  • verbetering of aanvulling van onjuiste gegevens
  • wissing van de persoonsgegevens
  • beperking van de verwerking van de persoonsgegevens
  • te worden meegedeeld dat u een klachtrecht heeft bij het onafhankelijk controleorgaan op de politionele informatie (hierna: "COC")
  • recht om een kopie te ontvangen van de verwerkte persoonsgegevens

U ontvangt een ontvangstbewijs van de politiezone wanneer u aan haar een verzoek richt om uw rechten uit te oefenen.

Merk op dat het uitoefenen van al deze rechten kan worden uitgesteld, geheel of gedeeltelijk wordt beperkt of achterwege gelaten, indien bijzondere wetgeving deze maatregel toelaat.

De politiezone documenteert in dit geval haar beslissing en weegt de noodzakelijkheid en evenredigheid van de maatregel af. In principe deelt de politiezone u deze beslissing ook schriftelijk mee.

U kunt uw rechten ook laten uitoefenen door het COC. U kunt een verzoek aan hen richten via:

Controleorgaan op de politionele informatie

Leuvenseweg 48

1000 Brussel

Telefoon: +32 (0)2 549 94 20

Fax: +32 (0)2 549 94 49

Email: info@organedecontrole.be

In dat geval contacteert het COC de politiezone om de nodige verificaties in uw naam te doen. U ontvangt dan van het COC niet meer dan een bericht dat het deze verificaties deed, eventueel aangevuld met bepaalde contextuele informatie.

De rechten van de betrokkene zijn niet automatisch van toepassing wanneer uw persoonsgegevens door bvb. de inlichtingendiensten of veiligheidsdiensten aan de politiezone worden verstrekt.

Recht op intrekken toestemming

U heeft steeds het recht om uw toestemming voor de verwerking van uw gegevens in te trekken, indien de rechtmatigheid van de verwerking is gebaseerd op uw toestemming. De gegevens verwerkt in de periode waarin u uw toestemming heeft verleend, blijven rechtmatig verwerkt.

Recht op indienen klachten bij toezichthoudende autoriteit

Als u het niet eens bent met de verwerking van uw gegevens, of u hebt inbreuken vastgesteld, kan u zich wenden tot de het controleorgaan op de politionele informatie

Controleorgaan op de politionele informatie

Leuvenseweg 48

1000 Brussel

Telefoon: +32 (0)2 549 94 20

Fax: +32 (0)2 549 94 49

Email: info@organedecontrole.be

Rechtsgrond voor de verwerking van uw gegevens

De GDPR bepaalt dat er verschillende rechtsgronden zijn op basis waarvan uw persoonsgegevens mogen verwerkt worden.

De politionele doeleinden zijn voornamelijk verankerd in wetgeving met de wet op het politieambt van 5 augustus 1992. Denk maar aan de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.

Indien het bestuur op basis van wetgeving je gegevens verwerkt, is er geen toestemming nodig. Je wordt op het moment van het verwerken (inzamelen) van je gegevens hierover ingelicht. Ook in uitvoering van contracten, het vrijwaren van je vitaal belang of het algemeen belang is het niet nodig om je toestemming te geven.

Indien uw expliciete toestemming nodig is om een verwerking uit te voeren, zal deze aan u gevraagd worden. Dienstverlening van de politie die bijvoorbeeld niet verankerd is in wetgeving kan zijn:

  • aanvraag vakantietoezicht
  • bezoekersregistratie
  • gebruikersstatistieken van de website d.m.v. cookies

Bij elke inzameling van persoonsgegevens wordt duidelijk gemaakt waarvoor (het doeleinde) uw gegevens worden opgevraagd. Tevens wordt duidelijk gemaakt dat u toestemming geeft om uw gegevens te verwerken door de formulieren in te vullen.

Een overzicht van de verschillende verwerkingen met de daarbij horende rechtsgronden houdt het bestuur bij in haar register van verwerkingsactiviteiten (verplicht door GDPR art. 30). U kan dit op eenvoudig verzoek inkijken.

Cookies

De website maakt gebruik van zogenaamde "cookies". Dit zijn kleine informatiebestanden die automatisch bewaard worden op de harde schijf van uw computer. Deze informatie wordt bij elk bezoek teruggestuurd naar de beheerder van de website. De code die in de cookie is verwerkt, laat toe de PC te herkennen bij een volgend bezoek en herkent of u de tekstuele weergave in- of uitgeschakeld heeft. Dit vergemakkelijkt uw toegang tot de website en laat de navigatie sneller en efficiënter verlopen. U heeft de mogelijkheid uw browser zodanig te configureren dat hij u waarschuwt telkens als cookies worden aangemaakt of dat hij de aanmaak ervan verhindert.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Zennevallei via het contactformulier of telefonisch via 02 363 93 00.